Cum selectăm cărțile pentru copii despre animalele din fermă?

Cărțile pentru copii prezintă frecvent animalele din fermă ca personaje principale. Unele cărți se încadrează în genul fantasy, precum „Charlotte’s Web”, iar în altele, personajele sunt construite într-o manieră mai realistă, ca în „Black Beauty”. Am observat că majoritatea cărților care înfățișează animalele de la fermă ca personaje sunt distractive pentru copii, ceea ce este absolut de înțeles.

Cu toate acestea, consider că multe dintre aceste cărți ratează oportunitatea de a-i învăța pe cei mici lucruri despre compasiunea față de aceste animale; ba chiar îi pot induce în eroare în ceea ce privește aspectele reale ale vieții unui animal în fermele industriale moderne. În acest articol, voi împărtăși câteva lucruri pe care le iau în considerare atunci când aleg o carte despre animalele din ferme, pe care urmează să o arăt elevilor.

Îi va face pe elevi să se implice?

În primul rând, mă gândesc dacă elevii vor putea înțelege sau nu povestea, pentru că își vor pierde interesul în cazul în care nu e clar ce se petrece. De asemenea, dacă trebuie să fac pauze frecvente în care să explic diverse lucruri din poveste, textul nu va curge la fel de lin. Lucrez în Chicago, iar majoritatea copiilor pe care i-am întâlnit aici nu au văzut în realitate o vacă, un porc, sau o găină; ei nu se gândesc la implicațiile consumului de produse de origine animală. Din acest motiv, încerc să văd lucrurile prin ochii lor și mă gândesc dacă cineva cu atât de puține cunoștințe despre subiect și cu un intelect încă în dezvoltare are capacitatea de a înțelege povestea.

Un alt factor pe care îl iau în considerare este gradul de interes pe care îl prezintă povestea respectivă. Copiii pot găsi o carte interesantă din mai multe puncte de vedere (ex. rima, ilustrațiile, umorul, etc.), însă cel mai mare succes l-au avut cărțile în care protagonistul este un singur animal de la fermă și povestea este despre viața sa. Cei mai buni scriitor au capacitatea de a ne conecta emoțional cu personajul principal, lucru care ne face să devenim curioși cu privire la ce urmează să se întâmple cu el. În timp ce le citeam una dintre cărțile mele preferate copiilor, au fost câțiva din ei care și-au manifestat frustrarea/supărarea față de mine pentru că întrerupeam povestea pentru a pune întrebări, în timp ce ei voiau să știe ce se întâmplă mai departe, fără să mai piardă timpul discutând despre altceva.

Care sunt mesajele explicite? Dar cele implicite?

Următoarele lucruri la care mă gândesc sunt mesajele despre animalele de la fermă, atât cele explicite, cât și cele implicite, pe care cartea le transmite copiilor. Un mesaj explicit, care este evident și precizat în mod clar, este exemplificat în cartea „All Pigs Are Beautiful”. Este greu de ratat mesajul clar conform căruia „toți porcii sunt frumoși.”

Mesajele implicite sunt mai puțin evidente și de multe ori este nevoie ca noi să ne punem întrebări legate de ce anume poate transmite mesajul. De exemplu, există foarte multe cărți cu animale de la fermă, care sunt fericite și care trăiesc afară și au suficient spațiu de desfășurare. Nu este nimic în neregulă cu aceste povești, însă, pe măsură ce elevii vor vedea numai această reprezentare, mesajul implicit pe care îl vor înțelege va fi acela că majoritatea, sau chiar toate animalele din ferme trăiesc așa. Din păcate, nu acesta este adevărul, pentru că majoritatea animalelor crescute pentru asigurarea hranei omului trăiesc în ferme industriale. Dacă acest mesaj implicit nu va fi pus niciodată la îndoială, elevii se vor transforma în adulți, care vor continua să creadă că majoritatea animalelor din ferme trăiesc în condiții idilice.

Alte tipuri de mesaje implicite pe care le-am întâlnit în cărțile pentru copii sunt legate de gradul de inteligență și temperamentul animalelor din fermă. De exemplu, în multe din cărțile pe care le-am citit, găinile și curcanii au fost reprezentați ca niște animale lipsite de inteligență, având „creier de găină”, când în realitate, păsările sunt animale inteligente, neînțelese de cele mai multe ori.

De asemenea, cred că este important să luăm în calcul și mesajele implicite despre personajele umane din aceste cărți. Multe povești înfățișează un personaj masculin, în vârstă, cu pielea de culoare albă și cu puține resurse financiare, ca fermier. Prin folosirea acestor elemente se transmit mesaje implicite despre etnie, gen, clasa socială și vârsta persoanelor care au această ocupație. Nu este greșit ca poveștile să aibă un personaj care se potrivește acestei descrieri, însă, atunci când copiii citesc numai cărți care prezintă personaje din același tipar, sunt transmise anumite mesaje implicite despre cum arată fermierii.

Cât de adevărate sunt informațiile?

În ultimul rând, iau în considerare gradul de veridicitate a informației din poveste. Întotdeauna, acest lucru a fost o provocare pentru mine. Îmi doresc ca elevii să cunoască realitatea din fermele industriale moderne, însă unele detalii ce privesc modul în care animalele sunt tratate pot fi terifiante, și nu vreau ca elevii să fie tulburați. Este dificil să găsești cărți în care informația să fie echilibrată astfel, pentru că acest lucru depinde și de grupul țintă de elevi.

Din experiența mea, pot spune că educatorii sunt atât de îngrijorați de faptul că i-ar putea supăra pe copii, încât preferă să nu îi mai învețe despre realitatea din fermele industriale deloc. Înțeleg grija aceasta, dar consider că este totuși o problemă. Elevii trebuie să fie informați corect pentru ca alegerile lor să se bazeze pe cunoaștere, mai ales atunci când devin adulți. În cazul în care acest subiect nu este atins în discuțiile cu elevii, ei vor continua să creadă că majoritatea fermelor sunt ca cele din poveste sau din desenele animate, unde animalele trăiesc în condiții ideale/idilice.

Una dintre cărțile pe care îmi place să le-o citesc copiilor este „Hope”, de Randy Houk. Este povestea adevărată a unui porc, care a fost salvat dintr-o fermă industrială și a fost adus la o fermă-sanctuar pentru tot restul vieții lui. Când am citit-o prima dată, m-am temut de faptul că nu va fi pe placul elevilor, sau că povestea este prea tristă. Spre surprinderea mea, copiii au fost fascinați de poveste, și am purtat multe discuții interesante după aceea.

Totuși, înțeleg că nu toți educatorii îi pot învăța pe copii despre fermele industriale. În acest caz, recomandarea mea ar fi să citiți cărți care prezintă informații adevărate despre însușirile animalelor din ferme. Există multe cărți în care sunt demonstrate diverse aspecte, precum felul în care animalele din ferme au grijă de puii lor, modul în care dezvoltă relații cu oamenii și cu celelalte animale, dar și faptul că pot experimenta tot felul de emoții. Aceste cărți îi pot ajuta pe cei mici să perceapă animalele din ferme ca pe niște indivizi și pot corecta dezinformarea cu privire la inteligența și comportamentul animalelor.

Mulțumesc pentru timpul acordat citirii acestui articol. Eu sunt într-o căutare continuă de cărți despre animalele din ferme, și sunt sigură că mai există educatori care fac acest lucru. Așadar, dacă știți o carte bună pe acest subiect, vă încurajez să lăsați un comentariu cu titlurile recomandate!

Textul de față reprezintă o traducere realizată de Adelina-Elena Bogdan a articolului „Selecting childrens’s books about farm animals” (Mickey Kudia). Articolul original a apărut pe webiste-ul https://teachheart.org/ și îl puteți citi aici.